Τα αντικείμενα διηγούνται: Η καθημερινή ζωή της βυζαντινής κοινωνίας

Η ανθρώπινη ιστορία σίγουρα δεν είναι μια διαδοχή πολεμικών συγκρούσεων, βασιλιάδων και στρατηγών ή επιστημονικών ανακαλύψεων. Είναι και ο τρόπος ζωής των απλών, καθημερινών ανθρώπων με τις συνήθειες τους, τις ιδέες τους, τη νοοτροπία τους, τα σκεύη τους, τα ρούχα τους κλπ. Όλα αυτά συνθέτουν μια εικόνα που μας βοηθά να κατανοήσουμε πώς ήταν η ζωή εκείνα τα χρόνια και να εντοπίσουμε τις διαφορές και τις μεταβολές, τις ρήξεις αλλά και τις ομοιότητες με τη σημερινή εποχή. 

Φαγιούμ, Μουσείο Μπενάκη

Από την επίσκεψη μας στο Μουσείο Μπενάκη συγκεντρώσαμε φωτογραφικό υλικό με αντικείμενα καθημερινής χρήσης στο βυζάντιο και διερευνήσαμε ορισμένα ζητήματα που αφορούσαν την κατασκευή και τη χρήση αυτών των αντικειμένων. Μετά από συζήτηση στην τάξη αποφασίσασαμε να αξιοποιήσουμε αυτό το υλικό σε μια εργασία σχετικά με την καθημερινή ζωή των ανθρώπων στο βυζάντιο. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε μια συλλογή εικόνων, μια ψηφιακή έκθεση, που θα παρουσιάζει πλευρές της καθημερινής ζωής των βυζαντινών ανθρώπων.

Κούπα με ανθέμιο, Μουσείο Μπενάκη

Συγκεκριμένα, τα θέματα που θα μας απασχολήσουν είναι:

Η διατροφή
Η ψυχαγωγία
Η εκπαίδευση και το βιβλίο
Η ενδυμασία και η μόδα
Ο τρόπος ζωής των γυναικών
Ο τρόπος ζωής των αντρών
Ο γάμος και οι οικογενειακές σχέσεις
Οι ασθένειες και η ιατρική

Χειρόγραφο βιβλίο, Μουσείο Μπενάκη

Αυτό που θα χρειαστεί να κάνετε στη διάρκεια των διακοπών είναι να αναζητήσετε και άλλο οπτικό υλικό για ένα ή περισσότερα από τα παραπάνω θέματα (επιλέγετε εσείς τον αριθμό). Το υλικό μπορεί να είναι εικόνες αντικειμένων, πίνακες ζωγραφικής ή μικρογραφίες που απεικονίζουν πλευρές της καθημερινής ζωής στο βυζάντιο και δίνουν πληροφορίες για τα θέματα αυτά.

Μπορείτε να αναζητήσετε εικόνες στους δικτυακούς τόπους που σας προτείνω στο blog και αφορούν τη βυζαντινή ιστορία ( π.χ. τα βυζαντινά μουσεία, κλπ) ή με τη μηχανή αναζήτησης του google.


Οδηγίες
1. Οι εικόνες σας θα πρέπει να αποθηκευτούν στον υπολογιστή σας για να τις φέρετε στο σχολείο ή να τις στείλετε απευθείας στο e-mail:  samiotil@gmail.com
2. ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΝΟΔΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
  • Που τις βρήκατε (ιστοσελίδα του μουσείου ή του δικτυακού τόπου)
  • Σε ποια χρονική περίοδο ανήκουν.
  • Ποιος είναι ο δημιουργός ( για πίνακες ζωγραφικής, αν είναι γνωστός ο καλλιτέχνης, για μικρογραφίες σε ποιο χειρόγραφο ανήκουν)
  • Τι απεικονίζουν (περιγραφή της εικόνας)
Παράδειγμα:

 
Ζεύγος βραχιολιών φτιαγμένα από χρυσό και περίκλειστο σμάλτο.  Τέλη 9ου-αρχές 10ου αιώνα, Θεσσαλονίκη, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.


Μικρογραφία από τη χρονογραφία του Ιωάννη Σκυλίτζη. Νότιος Ιταλία (Παλέρμο), περ. 1150-75, τέμπερα σε περγαμηνή. Μαδρίτη, Εθνική Βιβλιοθήκη. Απεικονίζει δάσκαλο με μαθητές.



Σχόλια

  1. Δημήτρης Φειδάνογλου20 Δεκεμβρίου 2011 στις 7:41 π.μ.

    ωραία εργασία!!!!έξυπνη!πραγματικά μακάρι να είχα τη φαντασία σας!!!!:):):)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ενδιαφέρουσα εργασία !έξυπνη :p :)

    Mαρτσέλο Προνάϊ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το Σχίσμα των δύο εκκλησιών: Γεγονότα και παράγοντες

Εξελίξεις στο βυζαντινό κράτος ως τις αρχές του 6ου αιώνα

Η μεσαιωνική κοινωνία